Barba-feber <3

image87

Jag är tokig i Barbafamiljen, hur kan man inte vara? Från början skrevs barnböckerna på 1970-talet av Annette Tison och Talus Taylor i Frankrike. Visste du förresten att barbapappa och barbamamma föddes ur en blomma i en trädgård, och att de i sin tur fick alla 7 barbabarnen som ägg =) Namnet barbapappa kommer från början från den franska frasen barbe à papa som betyder spunnet socker, SWEET!

  • Barbazoo (Barbidou), gul kille, intresse för djur
  • Barbalala (Barbalala), grön tjej, intresse för musik
  • Barbabok (Barbotine), orange tjej, intresse för böcker
  • Barbaskön (Barbouille), svart pälsklädd kille, intresse för konst
  • Barbafin (Barbabelle), lila tjej, intresse för skönhet
  • Barbaflink (Barbibul), blå kille, intresse för naturvetenskap
  • Barbastark (Barbidur), röd kille, intresse för sport och matglad

Vem är just din favorit?
Sugen på mer... Klart du är!
PEACE!


Kommentarer
Postat av: Joel så klart!

Ååh, vad underbart, jag har faktiskt själv med egna ögon sett hur barba pappa föddes. Jag har första filmen hemma. Efter han fötts ur blomman hamnar han på zoo, där upptäcker han hur han kan ändra form och ålar sig ut som en smal sträng genom gallret. När han kommer tillbaka träffar han barbamamma och dom blir kära och reser jorden runt. När dom kommer hem kommer deras ägg upp ur jorden och dom har ungar! :D
Min egna favorit är ju självklart Barbaskön, för det första hör man ju bara på namnet hur skön han är och vem fan vill inte vara svartpälsklädd och dessutom älska konst. Det är min kille det, rock-päls och konst.
Något av det coolaste i Barba familjen är ju dock deras hus, massa bollar med koridorer emellan och alla har sitt egna lilla bollrum där dom gör det dom gillar, tex lyfter tyngder eller sminkar sig!
Tack för mig, Frix är bäst!

2008-01-22 @ 16:32:48
Postat av: ENJI

Jag vill helst vara Barbabelle eller Barbalala

2008-01-22 @ 19:44:42
URL: http://enjienji.blogg.se
Postat av: Elin (eller ska jag skriva segon?!)

Jag är barbastark, röd(hårig) tjej intresse för sport och matglad.

Max brorsdotter har förresten hela barbrafamiljen målad som en stor fondvägg i sitt rum. Jätte gulligt, hon kallar även barbapappa för pappabarba.

2008-01-23 @ 09:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0